Data streamen vanuit de fysieke wereld naar een digitale canvas

Afgelopen semester hebben we als eerstejaarsstudenten Netwerkeconomie de kans gekregen, binnen de module ‘Basiskennis statistiek, databases en netwerkmoddelering’, een project te doen waarin we data creëerden en vervolgens analyseerden. Dit onder het toeziend oog van docenten mevrouw Ann Deraedt en meneer Lansen Puttemans. Ik zal het project dan ook evalueren aan de hand van de STARR-reflectie.


Situatie:
In het begin van het semester kregen we de kans deel te nemen aan een leerrijk Arduino-project waarbij onze kennis van het eerste semester toepasten en deze uitbreiden. Dit deden we door aan de slag te gaan met de data die we uit onze Arduino verkregen. Dit project werd geleid door docenten mevrouw Deraedt en meneer Puttemans. Na de opstart sloeg de Coronacrisis toe en werkten we thuis verder, wat het niet gemakkelijker maakte voor mij persoonlijk.


Taak:
Het project bestond eruit een opstelling te maken met ledjes of een game waaruit data te halen is. Deze data van mijn opstelling genaamd: “8 ledjes branden” trok ik binnen in Excel aan de hand van de plug-in Datastreamer. Zo kon ik de ‘loop’ starten, laten lopen en stoppen. Ik deed dit 8x om een bepaalde hoeveelheid data te creëren waarmee ik aan de slag kon. Persoonlijk ben ik hierin niet super geïnteresseerd maar vond het een verrijking dat ik de basis toch kon doorlopen, niet altijd even gemakkelijk natuurlijk. Tijdens dit project was ik student, ik leerde heel wat van mijn docenten zowel binnen het thema data als manieren van aanpak.


Actie:
Ik begon iets later aan het project dan mijn medestudenten omdat het voor mij niet helemaal duidelijk was en ik het persoonlijk het telewerken wat uitstelde. Ook was ik er niet zeker van of dit project verplicht was, later bleek duidelijk van wel. Ik probeerde beetje bij beetje de schade in te halen en te beperken.


Resultaat:
Mijn uitkomst binnen dit project is een minimum waaruit ik persoonlijk heel wat geleerd heb. Ook besef ik dat er heel wat complexere situaties gecreëerd konden worden waaruit nuttigere data komt, maar wegens mijn beperkte interesse in dit onderwerp heb ik geroeid met de riemen die ik had en er in mijn ogen het beste van gemaakt.


Reflectie:
Ik heb gedaan wat moest, de basis en niets meer wegens, zoals eerder vermeld de beperkte interesse. Wel heb ik veel geleerd en ben ik tevreden met de verworven kennis. Zo leerde ik wat er allemaal mogelijk is en op welke manieren data kan binnenkomen en verwerkt kan worden. Wanneer iemand mij probeert uit te leggen hoe complex dit proces is kan ik mij er na dit project heel wat meer bij voorstellen. De volgende keer, bij een volgend project, zal ik de lat voor mezelf iets hoger leggen en dus mezelf wat meer uitdagen. Dit omdat ik nu weet wat ik ervan ken en waar tot waar mijn mogelijkheden rijken. Tot slot weet ik ook dat ik nog niet in staat ben andere toepassingen te maken, wel mits enige oefening waar ik zeker voor open sta.


het stappenplan van mijn Arduino project in Knime, getekend in Lucidchart

Schermopname data streaming: https://youtu.be/urbU4Te335I

Schermopname Arduino in Knime: https://youtu.be/YxtYl6mFYPk

Gebruikte software: https://www.youtube.com/?gl=BE, https://www.knime.com/, https://www.arduino.cc/ en de standaard kanalen als MS-Teams & Outlook Mail


Keuzetraject 2e jaar:
Graag zou ik volgend jaar Digital Entrepreneur kiezen als keuzetraject. Dit behoort daar natuurlijk ook bij en na dit project besef ik natuurlijk dat er mij nog heel wat werk te wachten staat. Wel ben ik persoonlijk meer geïnteresseerd in alles wat E-Commerce en AR,VR… is. Voor mij is een Digital Entrepreneur deel van de toekomst, vandaar de keuze voor dit traject.


Vandevoorde, S. V. (2020, 24 mei). Data streamen excel. Geraadpleegd op 14 juni 2020, van https://youtu.be/urbU4Te335I

Vandevoorde, S. V. (2020b, 24 mei). Screencast Knime Arduino. Geraadpleegd op 14 juni 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=YxtYl6mFYPk&feature=youtu.be

YouTube. (z.d.). Geraadpleegd op 14 juni 2020, van https://www.youtube.com/?gl=BE

Knime. (z.d.). Geraadpleegd op 14 juni 2020, van https://www.knime.com/

Arduino. (z.d.). Geraadpleegd op 14 juni 2020, van https://www.arduino.cc/

Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.