Gentrepreneur Night #1

Op donderdag 17 oktober vond Gentrepreneur Night #1 plaats in Gentrepreneur HQ. Dit netwerkevent bestond uit 3 inspirerende sessies die georganiseerd werden van 19u15 tot 20u. Bij de eerste sessie kwam Jitske Van de Veire haar ondernemend verhaal vertellen. Ze is namelijk eigenaar van de hippe kapperszaak “Wakko kapper Gent”, maar ook coördinerend woordvoerder voor de organisatie Wel Jong Niet Hetero. In haar sessie ging het ook over wat er nu ‘echt’ verschijnt op social-media. In een tweede sessie kwamen er 20 pitches aan bod van The Company – projecten. En tot slot was er de sessie waarop ik aanwezig was, de ‘sofasessie’ met Stef Nimmegeers van Bothrs en Maxim Sergant van Bakkersonline. Deze 2 jonge, maar succesvolle ondernemers vertelden ons hoe we onze eerste klanten kunnen vinden. Hierna vond er natuurlijk nog een netwerkmoment plaats in een toffe, huiselijke sfeer met heel wat ervaringsdeskundigen, een hapje en een drankje.

Zelf was ik samen met Yene Tassew, Jeppe Remy en Ode Carron aanwezig op de ‘sofasessie’ met Stef en Maxim. Stef begon het gesprek met uit te leggen wat ze precies doen bij Bothrs. Bij Bothrs ontwikkelen ze allerlei soorten experiences voor grote bedrijven met de focus op snelheid. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het bouwen van chatbots die ze op een site van een bedrijf kunnen gebruiken om zo sneller een antwoord te bieden op de vraag die de klant op dit moment heeft. Vervolgens vertelde Maxim wat ze bij Bakkersonline doen. Dit bedrijf vind zijn oorsprong bij de opstart van Collect and Go van Colruyt. Vanaf dit moment kon iedereen zijn dagdagelijkse producten online bestellenen bij Colruyt en volgens Maxim zou dit de doodslag zijn voor de kleine handelaars als een bakker. Zo richtte hij een soort ‘Netflix’ platform op waar hij verschillende bakkers samenbrengt. Op dit platform kunnen de klanten nu een eigen bakker kiezen en hun producten ook online bestellen. Zo weet een bakker perfect hoeveel taartjes hij moet maken waardoor hij minder verlies heeft en meer winst.

Stef en Maxim hebben een klant gemeenschappelijk, Puratos genaamd. Dit bedrijf levert alle basisproducten aan alle bakkers over de hele wereld. Puratos kwam bij Bothrs voor het verbeteren van hun site en de diensten hierop. Maar ook kocht Puratos aandelen van Bakkersonline omdat ze hier een concurrent in zagen. Bakkersonline helemaal opkopen was niet mogelijk, maar Maxim Sergant zorgde ervoor dat werknemers van Puratos die de producten leverden bij de bakkers ook reclame maakten voor zijn platform van Bakkersonline. Een tip die Maxim ons meegaf is dat het heel belangrijk is om de juiste aandeelhouders binnen te halen en er zo voor te zorgen dat zij je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Hij ging verder met het feit dat je als ondernemer heel veel moet geven voor je er iets voor terug krijgt. Maar het moment dat je er veel voor terugkrijgt zal je volgens Maxim terugdenken aan al die moeite die je deed en zal je beseffen dat de moeite geen verloren moeite was.

Een volgend voorbeeld dat Stef van Bothrs vervolgens gaf is de klant overtuigen met iets wat nooit gevraagd werd. Zo maakten ze bij Bothrs een digitale versie van de ondernemer en keynote-speaker Steven Van Bellegem. Dit stuurden ze door naar hem en hij was heel enthousiast. Vervolgens vroegen ze of hij dit wou plaatsen op zijn facebookpagina en onderaan de naam Bothrs vermelden. Zo gezegd zo gedaan, kort nadat hij dit had geplaats op zijn kanaal waar hij gevolgd wordt door heel veel mensen kwam Puratos aankloppen bij Bothrs en haalden ze zo de ene grote klant na de andere binnen. Dit is een heel mooi voorbeeld van een referentieklant zoeken. Wanneer een belangrijk of bekend persoon je merk gaat vertegenwoordigen zullen mensen deze persoon geloven waardoor ze sneller je product zullen kopen, dit principe heet ‘reference selling’.

Vervolgens vertelde Maxim ook dat er nooit betaald moet worden voor de tijd die er gewerkt wordt aan een product. Je moet de klant ervan overtuigen dat hij betaald voor de waarde van je product en dan is de tijd die eraan gewerkt is bijkomstig. Dit principe is voor een groot deel gebaseerd op het vertrouwensprincipe.

Een heel belangrijk punt, waar beide ondernemers ook achter staan is het praten met potentiële klanten. Je start met je verhaal te vertellen, hoe je op dit probleem bent gekomen en hoe je dit precies wilt oplossen. Dit vergt heel wat doorzettingsvermogen, de aanhouder wint! Dit hangt samen met het gezegde: ‘fake it till you make it’. Vaak moet je als jonge, startende ondernemer je iets wat groter voordoen dan je eigenlijk bent. Vaak gaat dit dan over kleine dingen als: ‘ik laat mijn management terugbellen’ bijvoorbeeld. Ook lukt dit vaak door op het moment zelf te zeggen dat deze oplossing er reeds is terwijl dit nog niet het geval is. Dan is het aan de ondernemer de taak hier direct mee aan de slag te gaan waardoor hij inspeelt op de noden van de klant en de klant steeds het gevoel heeft dat het bedrijf hem voorblijft. Vaak helpt het ook om reeds naar een klant te gaan met de oplossing. Bijvoorbeeld al een website maken voor de klant terwijl deze er nog niet naar gevraagd heeft.

Een volgende methode dat Maxim ons wist te vertellen is hoe je in 15 seconden binnen raakt bij een bedrijf en een afspraak regelt om je product of dienst te komen voorstellen. Dit is vaak heel belangrijk, want je hebt niet zo lang voordat ze de telefoon afleggen. Ook kan je onmogelijk naar het bedrijf rijden en aanbellen met de vraag of je eens je product mag voorstellen, een afspraak is dus noodzakelijk. Hier komt wat voorbereidingswerk aan te pas. Je moet bijvoorbeeld de naam kennen van de zaakvoerder en aan de telefoon doen alsof je deze persoon goed kent. Dit kan je doen aan de hand van KBO public search waarop de bedrijven te vinden zijn met de eigenaars ervan. Je moet perfect kunnen formuleren waarvoor je staat en dit zo kort mogelijk. Ook moet je proberen te voorspellen wat hun probleem eigenlijk is en dit kan je heel persoonlijk uitspelen, de term die hier dan bij past is ‘solution selling’. Tot slot, zoals eerder vermeld, kan je altijd een beetje voorliegen om ze helemaal aan je kant te krijgen.

Instagrampost: Siebe Vandevoorde
Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.